Några nöjda kunder

Åsa Klevmarken var med och grundade Elvenite 2007 och har anlitat Next Level vid tre tillfällen för verksamhetsutveckling

Åsa Klevmarken, COO Elvenite

När Åsa Klevmarken och tre vänner grundade Elvenite 2007 så var idén att hjälpa kunderna utveckla sina affärssystem. De var entreprenörer och ingenjörer med stark vilja att utveckla verksamheten och 2012 hade Elvenite över 20 medarbetare.

Men där någonstans började starka viljor dra åt olika håll. Företaget jobbade mot kunder i många olika branscher. För att bli tydligare på marknaden ville de enas om en strategi som fokuserar arbetet och ökar tillväxten. 

Så Elvenite tog hjälp av Next Level för att utveckla en ny strategi. ”Det är alltid bra med extern hjälp i strategiarbetet eftersom det ger ett utifrån och in-perspektiv. Om Next Level sköter metod och process, så kan vi internt fokusera mer på själva innehållet i strategin”, säger Åsa.

Arbetet gav insikten att Elvenite skulle fokusera helt på kunder inom livsmedelsindustrin. ”Det var svårt att släppa det gamla och fokusera så hårt på EN bransch. Men det har varit en framgångsfaktor för oss och därför fortsätter vi att göra ett större strategiarbete ungefär vart tredje år”.

Elvenite anlitade Next Level igen 2015 och 2018. Idag har företaget snart 100 anställda och 2022 vann de tillsammans med Lantmännen priset för ”Årets affärssystemsprojekt”.

”Mats har väldigt lätt för att sätta sig in i en verksamhet och snabbt fånga det som är viktigt. Han leder förändringsprocesser på ett bra sätt och är också en duktig pedagog, och kan hitta och ta vara på det bästa hos olika personer”, säger Åsa. 


Håkan Ahlin & Thomas Englund Ica Citybutikerna Borås

90-talet var en fin tid för Ica Citybutikerna i Borås. Ledarskapskulturen “satt i väggarna” och verksamheten blomstrade. 

Men när många av företagets medarbetare slutade runt millennieskiftet förstod Håkan Ahlin och Thomas Englund att kulturen inte alls satt i väggarna, utan i personalen som sagt upp sig.

Det fanns inga nedskrivna rutiner, så varorna kom inte upp i hyllorna. Ordningen på lagret försvann, och det blev svårt att hitta personal till de högre tjänsterna. Knappt någon ville bli chef. Trots mängder av anställda saknades ett ledarskap.

“Vi startade en satsning på att förbättra ledarskapet och bygga en ny kultur med hjälp av utbildningar i utvecklande ledarskap”, berättar Håkan och Thomas.

Sedan 2007 har 150 medarbetare gått en utbildning med Next Level i utvecklande ledarskap. Alla chefer får lära sig metoder för att skapa delaktighet, ge och ta feedback, och att ställa frågor istället för att påstå saker. Och kunskapen sprider sig i hela organisationen.

“Nu är företaget mer välmående än någonsin. Personalen vet vad de ska göra när de kommer på morgonen och människor växer. Fler vill jobba här och särskilt kvinnor vill bli chefer. Arbetsgivarvarumärket har stigit i graderna”, berättar Håkan och Thomas, som dessutom enligt PRO har Sveriges billigaste matkasse.

Åsa Klevmarken, var med och grundade Elvenite 2007 och har anlitat Next Level vid tre tillfällen för att utveckla sin strategi